Szűkítés



Minden Címke 195

Az Év Katonája a Katonai Repülő Intézetben

    • Az Év Katonája a Katonai Repülő Intézetben -1
    • Az Év Katonája a Katonai Repülő Intézetben -1
    • Az Év Katonája a Katonai Repülő Intézetben -2
    • Az Év Katonája a Katonai Repülő Intézetben -3
  • Előző
  • Következő

A Honvédelem napja alkalmából vehette át Dr. Varga Béla Lajos alezredes, egyetemi docens az „Év Katonája Kitüntető Cím” elismerést.

Magas színvonalú munkásságáért, példaértékű aktivitásáért az „Év Katonája Kitüntető Címben” részesült intézményünk oktatója, Dr. Varga Béla Lajos alezredes.

Dr. Varga Béla Lajos 1982-ben végzett a Kilián György Repülő Műszaki Főiskolán, mint sárkány-hajtóműves repülőműszaki tiszt. A Kilián György Repülő Műszaki Főiskolán belül működő Repülőműszaki Tiszthelyettes-képző Osztály állományában kezdte hivatásos tiszti pályafutását. Gépészmérnöki diplomát szerzett a BME Közlekedésmérnöki Karán. Az NFTC képzés hazai szakaszába 2002-ben kapcsolódott be, oktatótársaival közösen multimédiás tananyagot (Jak-52 multimédiás tananyag) fejlesztett ki ehhez a képzéshez. 2004-ben vette át a teljes gázturbinás hajtóművek tantárgycsoport oktatását.

Az elismeréssel kapcsolatban kérdeztem alezredes urat.

Először is gratulálok az elismeréshez. Mit érzel ezzel kapcsolatban, milyen érzés egy ilyen elismerést birtokolni?

Köszönöm szépen. Természetesen jó érzés, hiszen ez egyfajta visszaigazolás, hogy megfelelően végzem a munkámat és ezt a helyi és a kari vezetés is így látja.  

Milyen hatással lesz ez a munkádra?

Megerősít, hogy ez a jó irány és próbálom folytatni a munkát, ahogy eddig tettem.

Mi indított el ezen a pályán?

1975-ben az akkori középiskolámban, a kecskeméti Katona József Gimnáziumban, megjelent két fiatalember toborozni a kiskunfélegyházi Repülő Klubba. Rögtön tudtam, hogy ott a helyem. Még abban az évben megtörtént az első egyedül repülésem. Ez meg is határozta a pályaválasztásomat. Természetesen pilóta szerettem volna lenni, de a repülő orvosi vizsgálaton gyorsan kiábrándítottak. Maradt a műszaki pálya, és így jelentkeztem az akkori Kilián György Repülő Műszaki Főiskola Sárkány-hajtómű szakára, amit 1982-ben sikeresen befejeztem. Utána azonnal az oktatói pályára kerültem a tiszthelyettes képzésben.  

Véleményed szerint mi az, ami eljuttatott idáig, honnan ered az energiád?

Úgy érzem semmi különösebbet nem tettem, mindig igyekeztem a rám bízott feladatokat jól elvégezni. Ehhez nagy segítséget és talán azt a plusz energiát is megadta a nyugodt családi háttér. Feleségem elviselte, sőt támogatta, amikor tulajdonképpen külön éltünk három évig a műegyetemi tanulmányaim alatt, vagy fél éves svédországi kinn tartózkodásomat és a többi hosszabb rövidebb távollétemet.  

Milyen területeken kutatsz mostanában?

Lassan 15 éve a gázturbinás hajtóművek elméletével és szerkezetével foglalkozom. Mindig is vonzott a repülésnek ez a területe, csak a kényszerek mindig elsodortak. 2004-ben, amikor a személyi mozgások miatt ez a terület megüresedett, és Prof. Óvári Gyula a tanszék akkori vezetője felajánlotta, hogy vegyem át ezt a területet, a várható nehézségek mellett is úgy éreztem, hogy egymásra találtunk. Kutatásaim is ehhez a területhez kapcsolódnak. Részben a gázturbinás hajtóművek optimális munkapontjainak meghatározása és vizsgálata, részben pedig a GINOP pályázatnak megfelelően a gázturbinás hajtóművek égőtereinek, a benne lévő égési folyamatok vizsgálata és szimulációja.

Mik a terveid a jövőre vonatkozóan?

Nagyon távolra nem nézek, mert ott már a nyugdíj van és arra nem szeretek gondolni. Mindenképpen szeretnék eljutni a habilitációig, ez a következő nagy cél.

Repülsz, mint a sas, futsz, mint a nyúl. Honnan ered a sport szeretete?

Ahogy említettem a repülést 1975-ben kezdtem és 1976-ban már megszereztem az un. vitorlázórepülő ezüst koszorút. Sajnos a főiskola alatt az akkori központi tiltás miatt nem folytathattam a repülést és a családalapítás miatt ez egy darabig utána is elmaradt. 2003-tól aztán újra kezdtem, és azóta közel ezer órát repültem. Jelenleg motoros vitorlázórepülőgépekre és egymotoros dugattyús repülőgépekre van jogosításom.

A sport is régi történet. A főiskolára kerülésem után motiváló volt, hogy a főiskolának volt egy jól működő atlétika szakosztálya is. A hallgatók és a fiatal tisztek Romhányi Antal őrnagy edző vezetésével kezdtek eredményesnek lenni a hadsereg bajnokságokon. A csapattól ekkor még fényévekre voltam, de úgy éreztem ott a helyem nekem is, és ennek megfelelően meg is tettem mindent. Lassan sérülésekkel is terhelten, de elkezdtek jönni az eredmények, hadseregbajnoki címek, hadsereg válogatottság, részvétel az akkori Baráti Hadseregek Bajnokságain, majd a rendszerváltás után az International Military Sports Council (CISM) által rendezett Katonai Öttusa Európa Bajnokságon. Remek csapattársakkal és ellenfelekkel versenyezhettem együtt, miközben azóta is tartó barátságok köttettek. A futás ma is része az életemnek, és ha tehetem, indulok versenyeken is.

Mit tanácsolsz azoknak, akik ezt a pályát választják?

Sok türelmet és elszántságot. Képességet a folyamatos tanulásra és megújulásra.

Köszönöm, hogy időt szakítottál az interjúra, még egyszer gratulálok az Év Katonája Kitüntető Címhez, és további eredményes munkát kívánok!


Szerző: Szabó Nikoletta

Cimkék: főoldali hír, 2017