Hét évtizede a repülőtisztképzés szolgálatában

A szolnoki repülőtisztképzés kezdeteire emlékezett a Nemzeti Közszolgálati Egyetem. Az MH 86. Ittebei Kiss József Helikopterbázis Művelődési Otthonában tartott ünnepségen felelevenítették az elmúlt 70 év fontos állomásait, a nagy elődöket, de szó volt a légierő közeljövőben megvalósuló fejlesztéseiről és a képzés jövőjéről is.

A Ludovikások 100 évvel ezelőtti felkelése és az 50 évvel ezelőtt tartott első nyilvános tisztavatás mellett a szolnoki repülőtisztképzés 70 évvel ezelőtti elindulására is emlékezik idén a Magyar Honvédség és az NKE. 1949. október 1-jén egy szakmai kultúra alapkövét rakták le Szolnokon, amely a későbbiekben fontos tudományos bázis lett – erről beszélt köszöntőjében Pohl Árpád dandártábornok. A Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar dékánja azt mondta: a 2018 szeptemberében újraindult szolnoki katonai pilótaképzéssel „helyreáll a régi rend”. A Zrínyi 2026 haderőfejlesztési programmal fél évszázados technológiai ugrásra készül a Magyar Honvédség, amelynek része a légierő haderőnem. „A haderőfejlesztési program egyik kulcskérdése az oktatás” – szögezte le Pohl Árpád, aki szerint a „kék ruhások” példás odafigyeléssel ápolják a hagyományokat és követik a kort. A felvételi adatok szerint Szolnokon van a legnagyobb túljelentkezés és itt vannak a legnagyobb pontszámok, de az intézet élen jár a kutatások terén is. Egy 755 millió forintos programnak köszönhetően az alternatív üzemanyagok, a repülés humán vonatkozásai és a pilóta nélküli repülés témakörében zajlik intenzív kutatómunka. Az Egyetem vezetése kiemelt fontosságúnak tartja a szolnoki képzést, amelyet bizonyít, hogy a szervezeti egységek és vezetési szintek csökkentése ellenére a Hadtudományi és Honvédtisztképző Karon létrejött egy speciális dékánhelyettesi poszt, amely a katonai repüléssel foglalkozik – hangsúlyozta Pohl Árpád.

Az ünnepségen Erdélyi Lajos, a Honvédelmi Minisztérium humánpolitikáért felelős helyettes államtitkára a magyar katonai repülés legendás alakjairól beszélt. A szolnoki bázis névadója Ittebei Kiss József például a Császári és Királyi Légierő legeredményesebb pilótája volt az első világháborúban, összesen 19 igazolt légigyőzelmet aratott. A második világháború legendás vadászpilótája pedig Szentgyörgyi Dezső, akinek 220 bevetése és 30 igazolt légigyőzelme volt. A helyettes államtitkár hangsúlyozta: a professzionális képzéshez elengedhetetlenek a megfelelő kiképző repülőgépek. A jelenlegiek mellé négy alapkiképző Zlin típusú repülőgép érkezik, de tervezik egy sugárhajtású gyakorlógép beszerzését is, amellyel a Gripen típusokra való továbblépés válna majd lehetővé. Kilián Nándor dandártábornok, a Magyar Honvédség Parancsnoksága légierő haderőnemi szemlélője személyes élményei, 1981-es növendékéveinek felidézése mellett beszélt a légierő várható fejlesztéseiről. Mint mondta: a már ismert helikopterbeszerzések mellett szállítógépek, valamint légvédelmi rakétarendszerek, illetve radarrendszerek beszerzéséről is zajlanak tárgyalások. A tábornok leszögezte: a honvédség számára nagy kihívás a fiatalok megnyerése, hiszen ezeket a technikai eszközöket működtetni kell. A szolnoki városi önkormányzat nevében felszólaló Szabó István felidézte: az 1849. március 5-i csata óta Szolnok katonaváros, repülőmúzeuma a megyeszékhely büszkesége, a Főiskolán pedig a világ legsikeresebb magyar pilótája, Farkas Bertalan is kiképzést kapott. Hegedűs Henrik a Magyar Hadtudományi Társaság alelnöke szerint az évforduló ráirányítja a figyelmet a szakmaiság, bajtársiasság, hivatástudat hármasára, amelynek Szolnokon is mély gyökerei vannak.

Az ünnepségen a hazai katonai repülés történetét bemutató kiállítást tekinthettek meg, a Légierő Zenekar Szolnok pedig nagyszabású koncertet adott. A műsor utáni pohárköszöntőjében Kállai Mária, országgyűlési képviselő a helikopterbázist és az NKE-t úgy méltatta: ez a nyitott közösség figyel a múltra és a jövőre, és felteszi Szolnokot a világ térképére.

A repülőtisztképzés fontosságáról Palik Mátyás, a HHK katonai repülési dékánhelyettese beszél az alábbi videóban:

 

Szöveg: Tasi Tibor

Fotó: Szilágyi Dénes

Videó: Halápi Katinka, Szöőr Ádám