NEMZETI KÖZSZOLGÁLATI EGYETEM
HADTUDOMÁNYI ÉS HONVÉDTISZTKÉPZŐ KAR

Fallujah ostroma – hadijáték a Hadtörténelem Tanszéken

 

 

Az NKE HHK Hadtörténelmi, Filozófiai és Kultúrtörténeti tanszék fakultációs foglalkozásán a másod- és harmadéves katonai vezető szakos honvéd tisztjelöltek raj és szakasz szintű hadijátékon keresztül ismerkedtek a harcászati szintű parancsnoki döntéshozatal kihívásaival.

A szimulációhoz a hátteret az Osprey Games Force on Force nevű terepasztalos történelmi hadijátéka biztosította, ami alapján a hallgatók a 2004 őszén lezajlott iraki küzdelmeket vívhatták újra az asztalokon. A PHANTOM FURY elnevezésű amerikai művelet célja a lázadók kezére került Fallujah visszafoglalása volt, amelyet a helyi erőkkel megerősítve a Tengerészgyalogság és a Hadsereg katonái hajtottak végre. A harcokat a nagy intenzitás, magas műveleti tempó és a házról házra vívott, súlyos veszteségekkel járó összecsapások jellemezték.

A hadijáték során a leendő tisztek egy amerikai szakasz, és a velük szemben álló, nagy létszámú iraki-szír lázadók szerepébe bújhattak, és egymás ellen küzdve törekedtek saját céljaik elérésére. A két fél egyedi szervezettel, egyedi támogatással (a lázadók saját mesterlövésszel, míg az amerikaiak 120 milliméteres aknavetőkkel) rendelkezett, amely nagyban befolyásolta tevékenységük jellegét.

A tisztjelöltek évfolyamuknak megfelelően raj- vagy szakaszparancsnoki beosztásban tevékenykedve irányították a beépített területen saját alegységüket, amelyeket az asztalon figurák ábrázoltak élethűen. A teljes feladat végrehajtása valós időben 20-30 percnyi küzdelemnek felelt meg, és komoly döntési helyzetekbe kényszerítette a résztvevőket.

A hadijáték szabályrendszere a katonák kiképzettségi fokát és motivációs szintjét helyezte a középpontba, így az amerikaiak (ahogyan a valóságban is) komoly előnyben voltak, amit a kiváló felszerelés csak tovább erősített, azonban ezt kiegyenlítette a velük szemben álló lázadók nagyon magas motivációs szintje. Az asztalon, ahogyan a valóságban is, a támogató aknavetők és tüzérség szerepe meghatározónak bizonyult.

A wargame során a tűz és mozgás összehangolása, a sebesültek ellátása és kimenekítése, valamint a feladat megtervezése során meghatározott időszámvetés betartása olyan kompromisszumos döntésekre kényszerítette a hallgatókat, amelyet a későbbi pályájuk során is kihívást jelenthet majd számukra. Az ilyen, és ehhez hasonló döntések magabiztos meghozatalának begyakorlására, valamint a siker érdekében történő kockázatvállalás mértékének meghatározására a hadijáték biztonságos környezetet biztosít, ahol a résztvevők a kiadott parancsaik eredményeit azonnal megtudhatják.

Az egyszerre két terepasztalon zajló összecsapás kiértékelésekor Harangi-Tóth Zoltán őrnagy, a tanszék tanársegédje elmondta, hogy mik voltak azok a jól/rosszul beazonosított döntési pontok és kulcsterületek, amelyek hatással voltak az események kimenetelére, és milyen módszerek állhatnak a parancsnokok rendelkezésére a kockázat csökkentése érdekében. A hallgatói értékelésekből világosan kiderült, hogy ezekre a játékokra részükről óriási igény volna, mert azok hozzájárulnak a képzés gyakorlat központúvá tételéhez – és nem mellesleg a leendő katonai vezetők nagyon élvezték is a kompetitív küzdelmet, így mindenképpen folytatása következik!

Szerző: Harangi-Tóth Zoltán őrnagy

             Nálhi Zsolt

Fotó: Harangi-Tóth Zoltán őrnagy


Címkék: Főoldali hír 2019