Kétnapos szakértői találkozó keretében fogadta a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar a cseh Védelmi Egyetem Biztonsági és Katonastratégiai Tanulmányok Központja kétfős küldöttségét 2019. december 03-04-én. A megbeszélések középpontjában a tisztképzést folytató nemzeti intézmények szervezeti, módszertani és tartalmi sajátosságai és lehetőségei áttekintésén túlmenően, a kétoldalú együttműködés továbbfejlesztésének irányai és területei álltak.
A szakértői egyeztetést megelőzően Dr. Pohl Árpád dandártábornok, a kar dékánja rövid bemutatkozó látogatás keretében a hivatalában fogadta Martin Botik ezredest és Tomás Spok ezredest. Pohl dandártábornok röviden beszélt a magyar-cseh katonai oktatási együttműködés múltjáról és egyre intenzívebbé váló jelenéről, majd kiemelte, hogy a hasonló történelmi tapasztalatok, a két ország NATO és EU-s tagsága, valamint a felek kiemelt politikai támogatását élvező V4 együttműködés predesztinálja országainkat arra, hogy a szövetségi és regionális szintű stratégiai együttműködés biztosította kereteket további kölcsönösen előnyös, intézményközi kétoldalú programokkal töltsük meg. Hangsúlyozta, hogy bár a történelmi múlt és a regionális adottságok okán számos közös vonása van országaink katonai felsőoktatást folytató intézményeinek, a nemzeti sajátosságok, valamint haderőinket jellemző szervezeti és technikai különbségek arra sarkalnak bennünket, hogy az együttműködés további irányai és területei beazonosítása, majd azok megvalósítása során a fokozatos, lépésről-lépésre való megközelítést alkalmazzuk.
A tisztképzés valamennyi általuk művelt szintjét felölelő kölcsönös tájékoztatókat követően, a felek a katonai felsővezetői (vezérkari) képzést, valamint a hadműveleti ismereteket nyújtó képzési formákat jelölték meg az együttműködés további lehetséges területeiként. Megállapították, hogy a tancsoportok ismeretbővítő célú kölcsönös látogatásai, valamint az egymás kiemelt rendezvényein való részvétel lehetnek azok a rövid távon beazonosítható és azonnal hasznot termelő együttműködési területek, melyek egyúttal megalapozhatják az olyan hosszú távra szóló együttműködések melletti elköteleződéseket, mint amit egy két-és többoldalú tanévvégi zárógyakorlat megszervezése és lebonyolítása jelent.
Szerző: Szilágyi Tibor alezredes
Fényképek: Szilágyi Tibor alezredes