NEMZETI KÖZSZOLGÁLATI EGYETEM
HADTUDOMÁNYI ÉS HONVÉDTISZTKÉPZŐ KAR

Generációk fúziója

A Kreatív Tanulás Program Módszertani Teadélután elnevezésű rendezvénysorozat márciusi összejövetelén a Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar képviselői osztották meg tapasztalataikat, gyakorlataikat az esemény résztvevőivel március 29-én. A rendezvénysorozat célja az eredményes oktatásmódszertanok bemutatásával a karok közötti párbeszéd elősegítése és a tapasztalatcsere.

A jelenlévőket Korpics Márta, a Kreatív Tanulás Osztály vezetője köszöntötte, a beszélgetés moderátora Potoczki Zoltán pénzügyőr alezredes, az RTK Vám- és Pénzügyőri Tanszékének mesteroktatója volt. Szászi Gábor ezredes, a Hadtáp, Pénzügyi és Katonai Közlekedési Tanszékének  oktatási dékánhelyettese foglalta össze a kar fő oktatásmódszertani irányelveit, a képzési terület sajátosságából, hagyományaiból eredő jellemzőket. Elmondta, hogy a  HHK jogelődje négy különböző felsőoktatási intézményként működött, amelyek olyan eltérő „iskolákat” képviseltek mint  a katonai vezető képzés, vagy a mérnöki képzés. Hangsúlyozta: a  kar célja, hogy ezekben az iskolákban felhalmozódott sokéves tapasztalatot és tudást adja át a hallgatóknak, mert enélkül a katonai vezetők új generációja az egyetemről kikerülve nem tudná hatékonyan ellátni betöltött pozícióját. Kifejtette: az innovációt és a kreatív eszközök alkalmazását a tudásátadás módjával szeretnék megvalósítani, amit a fiatalabb és idősebb kollégák együttműködésével érnek el.

Szente-Varga Mónika, a Nemzetközi Biztonsági Tanulmányok Tanszékének egyetemi docense a tehetséggondozás fontosságáról beszélt, amelynek köszönhetően 2021-ben elnyerték, az Innovatív Tanszék Díjat., Szólt továbbá a nemzetközi igazgatás szak módszertani reformjába való bekapcsolódásról illetve az öt egyetem nemzetközi együttműködéséből létrejött blended learning alapú, szimulációt alkalmazó programjáról, amely szabadon válaszható kurzusokat kínál a nemzetközi biztonság szerteágazó területeiről.

Dudás Zoltán alezredes, a Repülésirányító és Repülő-hajózó Tanszékének egyetemi docense az állami légijármű vezetők, a repülésirányítók és a kapcsolódó műszaki képzési terület oktatásában a legfontosabb célnak a biztonságos légkör kialakítását jelölte meg. Kiemelte: a felelősség, igényesség, őszinteség attitűdok hármas egységében szocializálják a hallgatókat, emellett a hibák felfedésére, asszertivitásra ösztönzik őket. Harangi-Tóth Zoltán őrnagy, a Hadtörténelmi, Filozófiai és Kultúrtörténeti Tanszékének tanársegédje kifejtette: saját képzésük nincs, hanem alapozó, szemléletformáló ismereteket nyújtanak.  Szerinte így a hallgatókkal való kapcsolattartás és motiválás nehezebb, ezért olyan programokat kell megvalósítaniuk, amelyek vonzzák őket. Ennek érdekében a tanszék szabadon választható tárgyak hirdetését, a hadijátékok módszer megismertetését alkalmazza – tette hozzá.

Saját tanszékének fejlődési lehetőségeivel kapcsolatban Szente-Varga Mónika az idegen nyelv intenzív fejlesztéséről, valamint a tanulmányi kirándulások szervezéséről beszélt, amely a közösségépítést, a biztonsági területek és a katonai szervezetek mélyebb megismerését szolgálja. Emellett, a  felzárkóztatásra szoruló  hallgatók mellé oktatói mentorokat jelölnek ki – mondta. Szászi Gábor ezredes a katonai szocializációt, az oktatói példamutatást és a hallgatók aktivizálását emelte ki, mert szerinte a határozott, iránymutató kommunikáció elengedhetetlen egy csapat vagy egy műveleti egység irányításában.

Dudás Zoltán  kifejtette: mivel a Z generáció tagjai kevesebb ideig tudnak koncentrálni, viszont sokkal több inger éri, ezért türelemmel, empátiával és szemléltetési eszközök alkalmazásával lehet ösztönözni a kreativitásukat. Ennek érdekében nagy hangsúlyt fektetnek a csoportmunkára, a szerepjátékokra, az esettanulmányok feldolgozására, illetve a mentális állóképességet és a térbeli tájékozódást fejlesztő gyakorlatokra – tette hozzá.

Harangi-Tóth Zoltán a játékosság oktatásba történő beemelését említette, amellyel szintén ösztönözhető a kreativitás. Elmondta, hogy tanszékük tanulmányutakat szervez ésnagy szerepet szánnak a vizualizációnak., ugyanakkor azélményszerűség megteremtését szorgalmazzák, mert annak hatására a tudásanyag jobban beépül a hallgató ismeretrendszerébe. A döntéshozatal folyamatának támogatására szimulációs gyakorlatokat is alkalmaznak, szemléletformálással pedig a rugalmasság megtartását célozzák meg a vezetőképzés hatékonyságának támogatására – emelte ki.

Lippai Péter dandártábornok, a HHK megbízott dékánja szerint olyan tisztek kibocsátása a cél, akik gyorsan tudnak döntést hozni és széles látókörrel bírnak. Hangsúlyozta: a tudás elsajátítása azért fontos, mert a későbbiekben abból tudnak építkezni. Rámutatott: az eltérő haderőnemek együttműködése fejlesztő hatású, ezt projektek szervezésével biztosítja a kar.

Potoczki Zoltán összegzésében elmondta: a vélemények, tapasztalatok különböző generációk és eltérő területek közötti megosztásával, illetve bemutatásával a HHK szerteágazó lehetőségeket biztosít a kreativitás megjelenésére.

 

Szöveg: Nemes Katalin

Fotó: Biró Éva