NEMZETI KÖZSZOLGÁLATI EGYETEM
HADTUDOMÁNYI ÉS HONVÉDTISZTKÉPZŐ KAR

Bemutatkozott az Innovatív Tanszék-díjas Repülésirányító és Repülő-hajózó Tanszék

A Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Innovatív Tanszék-díjas Repülésirányító és Repülő-hajózó Tanszékről Vas Tímea alezredes tartott előadást a Kreatív Tanulás Program keretében április 16-án.

A hallgatói tanítási-tanulási folyamatok nagymértékben a tapasztalatai tanuláson alapulnak, hiszen a hallgatóknak konkrét munkafolyamatokat kell elsajátítaniuk és erről bizonyságot is tenniük. Ennek megfelelően a hallgatók teljesítményét az elvárt tantárgyi program keretén belül értékelik, viszont a szimulációk során nem mindig lehetséges pontosan ahhoz igazodni.

Erre tekintettel egy külön értékelési sablont dolgoztak ki a légiforgalmi irányítók számára, amelyen A, B, C jellel minősítik a munkájukat az adott részfeladathoz kapcsolódó modul teljesítésétől függően. Az értékelés, számonkérés nem csak kreatív, a későbbiekben a tényleges munkavégzés során nyújtott teljesítmény mérésére is szolgál. Ha valaki sikeresen elvégzi a mérföldköveket, akkor a diploma megszerzése után biztos elhelyezkedés várja ezen a speciális munkaterületen. légijármű-vezetőként, légiforgalmi irányítóként. Az augusztus 20-ai tisztavató ünnepség után első beosztásba kerülnek a hallgatók, akik számára garantált a további foglalkoztatás.

A napi oktatás, illetve munkavégzés során az utolsó négy szemeszterben főleg kis csoportokban dolgoznak az oktatók a hallgatókkal, ahol kiemelt figyelmet kap a bizalmi légkör kialakítása. A Tématerületi Kiválósági Program is nagymértékben hozzájárul a tehetséggondozás megvalósításához: a hallgatók kiemelkedő eredményeket mutatnak fel TDK és konferencia-részvételek során.

A tanszék által alkalmazott „just culture” elv lényege a pályán való előmenetel támogatása. A tanszéken tancsoportvezetői rendszert alkalmaznak, amely bevett gyakorlat a Hadtudományi és Honvédtisztképző Karon. Mentorként egy kifejezetten erre a feladatra kijelölt oktató felel a tancsoportért. A hallgatók aktív részvételre ösztönzése kutatómunkákkal, szócikkek keresésével vagy beadandó dolgozatokkal történik.

Az oktatók multimédiás tartalmakkal teszik érdekessé a tanórákat, a többi között A légikatasztrófák című sorozat megtekintésével (angol nyelven), a légi közlekedési esetek elemzése által.

A VR-szemüvegek alkalmazásával a hallgatók könnyen fejleszthetik tudásukat, és közvetlenül tapasztalhatnak meg bizonyos szituációkat. A még kialakítás alatt álló integrált repülőtéren pedig drónok segítik a napi munkavégzési folyamatokat.

Az előadás követően Palik Mátyás ezredes által a toronyszimulátor működésébe, illetve egy másik teremben az egészségügyi felmérés lépéseibe kaphattak a résztvevők betekintést. A toronyszimulátor alig pár hete van a tanszék tulajdonában, még ideiglenes helyen áll rendelkezésre, ám számos lehetőséget kínál a hallgatók számára, akik az eszköz segítségével valószerű, a légi forgalmi irányítói munka során ténylegesen előforduló helyzetekben szerezhetnek tapasztalatot.

Az egészségügyi labor bemutatása során lehetőség nyílt betekintést nyerni a jelentkező diákok felvételi eljárásába. A vizsgálatok szigorú elemzése után még több körön kell megfelelniük ahhoz, hogy felvételt nyerjenek. Nem csak a kiváló fizikumot és egészségügyi állapotot veszik figyelembe, hanem a stabil mentális állapotot is.

 

Szöveg: Tóth Viktória, Kiss Ádám Valér, Korpics Márta Katalin

Fotó: Nagy Andrea, Logó Beáta