Tudomány és kutatás
Tudományos és kutatási tevékenység
A tudományos életben a tanszék oktatóinak és kutatóinak alapvető joga, és kötelessége, hogy az oktatási tevékenységük mellett kutatómunkát is folytassanak, valamint tudományos eredményeikről nyilvános fórumokon adjanak számot. Kutatómunkájuk kiterjed a repülés számos területére, különösen a repülésbiztonság számos aspektusára. E tevékenység alapvető sajátossága a nyilvánosság. Az szakcsoport oktatói és kutatói hazai, és nemzetközi fórumokon, konferenciákon, valamint egyéb rendezvényeken adnak számot tudományos munkájuk eredményéről. A tudományos eredmények közzététele során írott és elektronikus formában is publikálhatják tudományos munkájuk eredményeit, melynek egyik fontos terepe az Intézet által alapított Repüléstudományi Közlemények.
A Repülésirányító és Repülő-hajózó Tanszéken dolgozó oktatóknak fontos szerepe van az egyetemi képzésben részt vevő tehetséges hallgatók OTDK-ra történő sikeres felkészítésében, valamint az egyetem Doktori Iskoláiban tanuló doktoranduszok képzésében egyaránt.
A tanszék tudományos és kutatási tevékenységének fő irányai:
- Légi-közlekedés biztonság (kihívások, kockázatok, esemény-kivizsgálás stb.);
- légierő alkalmazás (repülő és helikopter csapatok alkalmazása, repülés történet, fegyveres konfliktusok légierős vonatkozásai, légijármű típusok stb.);
- modern navigáció (eszközök, eljárások stb.);
- katonai információkommunikációs technikák, távközléstechnika;
- pilóta nélküli repülés (alkalmazás, jogszabályi háttér vizsgálata, technika-történet stb.);
- repülésirányítás missziós műveletekben (alkalmazás, eszközök, eljárások stb.);
- repülőtér-biztonság (futópálya-sértés, földi mozgások biztosítása, azok technikai és humán aspektusai stb.);
- repülésirányítói kompetenciák (vizsgálati módszerek, eljárások stb.);
- a szenzomotoros teljesítmény változásainak dinamikája a repülésirányítók professzionális tevékenységében és a diagnosztikai eljárások felkészítésében való alkalmazásának lehetőségei az NKE és a Magyar Honvédség keretein belül;
- kényszerhelyzeti eljárások és hatásuk a repülésirányítók pszicho-fiziológiai állapotára, a prevenció és felkészülés lehetséges irányai;
- kognitív és élettani teljesítmény változásai a repülésirányítás során.