online_trening
„Stresszkezelés önerőből”
Online tréning
A közzétett feladatok és kérdőívek a feltöltött formában az NKE HHK Katonai Vezetéstudományi és Közismereti Tanszék pszichológus munkacsoportjának saját szellemi termékei.[1]
I. Diagnózis fázisa
1. Feladat: Saját stressz állapot megbecsülése, Kérdőív kitöltése, feldolgozása (STAI).
Cél: Az aktuális és az általános stressz-szint szubjektív és objektív felmérése.
Feladat menete:
a) Becsülje meg a saját stressz-szintjét egy 1-től 50-ig terjedő skálán (Mennyire érzi magát feszültnek?)
b) Az önkitöltés valamint a kiértékelési szempontok alapján a saját stressz-szint beazonosítása.
a. http://play.testline.hu/AYXKE556
b. http://play.testline.hu/YBEIF845
Eredmény: A szubjektív stresszélmény és az objektív valóság közötti különbség vagy azonosság megállapítása, tudatosítása.
2. Feladat: A stresszel kapcsolatos önkitöltő kérdések.
Cél: A stresszérzéshez kötődő személyes tényezők azonosítása, átformálása.
Feladat menete:
a) Válaszoljon a kérdésekre!
b) A válaszai segítségével gondolkodjon azon, hogy mit tud tenni azért, hogy a feszült helyzeteiben csökkentse a stresszérzést!
Eredmény: A feszültséget okozó helyzetek azonosítása, a helyzetekhez kötődő viselkedés tudatos átformálása.
Cél: A szervezet stressztűrő képessége az energiaháztartás pozitív, vagy negatív mérlegétől nagymértékben függ. Cél az energianövelő és csökkentő tevékenységek beazonosítása, valamint figyelemfelhívás a tudatos cselekvések fontosságára.
Feladat menete:
a) Az „energiaháztartásom” nevű lap önálló kitöltése.
b) A táblázat alapján annak tudatosítása, hogy mely tevékenységekkel szükséges többet és melyekkel kevesebbet foglalkozni.
Eredmény: Az energianövelő és csökkentő dolgok és tevékenységek azonosítása, tudatos kezelése.
4. Feladat: Energiaszint mérése.
Cél: Objektív méréssel az előző feladatnál pontosabban meghatározni az energiaszintet, valamint bevezetni a négy oldalról támogatott energiamodellt (test, érzelem, értelem, szellemi esszencia).
Feladat menete:
a) A kérdőív kitöltése, kiértékelése.
b) A kérdőívben szereplő négy kategória tekintetében beazonosítani, hogy mit tehetünk saját magunk az energiánk növeléséért (test, értelem, érzelem, szellemi esszencia).
Eredmény: Differenciáltabb gondolkodásra való képesség, önelemzés a megadott kategóriák alapján.
5. Feladat: Személyes életkerék.
Cél: Az energiamodell szubjektív feldolgozása, a fejlesztendő területek beazonosítása.
Feladat menete:
a) Személyes életkerék kitöltése.
b) A kapott adatok tudatosítása, feldolgozása.
Eredmény: Strukturáltabb gondolkodásra való képesség, az energiamodell tudatosítása.
II. Beavatkozás fázis
1. Feladat: Napi energiaszintem.
Cél: A bioritmussal összefüggő energiaállapotok beazonosítása.
Feladat menete:
a) A napi „energiaszintem” nevű táblázat kitöltése.
b) A napi feladatok összeírása.
c) A feladatok energiaszinthez igazítása.
Eredmény: Energiát igénylő feladatok elkülönítése a rutinfeladatoktól, energiaszinthez igazítása, ezek tudatosítása.
2. Feladat: Testi (fizikai) energiák növelése.
Cél: Tudatos energianövelő tényezők kutatása.
Feladat menete:
a) Gyűjtsön össze olyan mozgásformákat, amiket a jelenlegi helyzetben meg tud valósítani (az otthoni keretek között) – internetes keresés segítségével.
b) Gyűjtsön össze olyan táplálkozási tanácsokat, melyek az egészséges étkezéssel kapcsolatosak és meg tudja valósítani a jelenlegi helyzetben.
c) Gyűjtsön olyan pihenéssel kapcsolatos tevékenységeket, amik az Ön számára fontosak.
d) Mit tud tenni az alvás minőségének javítására?
Eredmény: Egészségesebb, tudatosabb, energiadúsabb élet. Életminőség javulása.
Cél: A jelenlegi helyzetben fontos a tudatos tervezés bevezetése, alkalomadtán a rugalmas változtatás lehetőségének megtalálása.
Feladat menete:
a) Napirend táblázat megalkotása a minta alapján.
b) Rugalmasság helyének megtalálása a napirendben.
Eredmény: Jobb időstrukturálás, időgazdálkodás képességének javítása.
4. Feladat: Relaxációs technikák.
Cél: A tudatos passzív pihenés módszereinek megismerése.
Feladat menete:
a) Relaxációs technikák feladatlap áttanulmányozása, rögzítése (hangrögzítő eszköz segítségével, vagy a szöveg megtanulása).
b) Ellazító zenék keresése interneten.
c) Személyre szabottan legalkalmasabb relaxációs zene kiválasztása.
d) Relaxáció gyakorlása.
5. Feladat: Szellem, eszencia.
Cél: Önismeret, önelfogadás, elégedettség növelése.
Feladat menete:
a) Szellemi esszencia interjú egyéni kitöltése és feldolgozása.
b) Tapasztalatok beépítése a mindennapokba.
Eredmény: Energiagyűjtés a belső források azonosításával és erősítésével.
6. Feladat: Érzelem.
Cél: Olyan helyzetek, szituációk, kapcsolatok felismerése, amik pozitív érzéseket keltenek.
Feladat menete:
a) Gyűjtse össze azokat a kapcsolatokat, helyzeteket, szituációkat, melyek pozitív érzéseket keltenek Önben, és boldogsággal töltik el!
b) Gyűjtse össze azokat a helyzeteket, amikor megbecsültnek érezte magát!
c) Rögzítse ezeket az állapotokat, és amikor energiaszegénynek érzi magát, koncentráljon ezekre!
Eredmény: A megküzdési képesség növelése.
Cél: Pozitív gondolkodás kialakítása.
Feladat menete:
a) Pozitív gondolkodás kialakítása korszerű kognitív pszichológiai módszerekkel, a megadott irodalom feldolgozása.
b) Gyakorlás.
Eredmény: Saját és a szociális környezetünk energiaszintjének növelése.
8. Feladat: Célkitűzések (SMART) módszerrel.
Cél: Célok, stratégiák alkotása a módszerrel.
Feladat menete:
a) SMART módszer megismerése.
b) Saját célok felállítása.
Eredmény: A hosszú távú gondolkodás kialakítása és a célok megalkotása segít a jelenlegi helyzet pozitívabb megélésében.
[1] Az alábbi irodalom felhasználásával:
Katrin Gresser - Renata Freiser: Stresszkezelési tréninggyakorlatok. Z-Press, Budapest, 2017.
Rudas János: Delfi örökösei. DICO Kiadó, Új Mandátum Könyvkiadó, Budapest, 2004.